ГОРЕЩО

Александър Краваров ощети Банско с 21 000 000 лева!

Журналистическо разследване на ТОППРЕСА уличава бившият кмет на Банско в най-крупната афера на века на стойност 21580000 лева.

Одитен доклад на сметната палата с № 0600002810 вади истината за източването на община 

Банско през страниците на регионалния таблоид.

Защо крупната схема е покрита от сегашната власт на Банско, Георги Икономов защо мълчи....

    Името му е гордост за България. Той безспорно е един от най-развитите градове на нашата област. На територията му са съсредоточени много ресурси, инвестиции и интереси. С развитието му не веднъж се свързваха схеми за пране на пари, междуличностни и междуфирмени войни в бизнеса, културата, обикновения живот и какво ли още не.
Банско - зимната столица на република България.
   Ние от свободния и независим регионален вестник от доста време насам нищим това, което се крие зад завесата на лустросаното съвременно строителство, зад бума на строителството преди години, зад хвалбите на местните политици около развитието на инфраструктурата и туризма... Признаваме си информацията ни беше откъслечна и непълна. Причината - умелото замаскиране на всички видове афери и далавери, правени с името на Банско и с доверието на хилядите банскалии.
    Това обаче беше до днес. След няколко месечно усърдно ровене в кофата с боклука на курортния град, в ръцете ни попадна одитният доклад за извършен одит на дейността по разпореждане с имоти - частна общинска собственост и управлението на дяловото участие на общината в търговските дружества на община Банско. Нещо, което местната власт умело крие по неясни засега причини.
    Чрез наши юристи, водени от закона за достъп до обществена информация, се свързахме с отдел ВРЪЗКИ С ОБЩЕСТВЕНОСТТА на СМЕТНАТА ПАЛАТА. Мишените ни бяха три общини, една от които е община Банско. Поискахме достъп до одитните доклади и разчети на въпросните общини и изненадващо в ръцете ни попадна доклад от над 500 страници за община Банско. А какво излезе там? Честно казано, надмина и най-острите ни очаквания.           Черно на бяло, едно към едно. Истината, каквато никога не сте я очаквали.
   В резюмето специалистите от сметната палата дават крайното си становище - ИМА НА ЛИЦЕ ИЗВЪРШЕНИ ДЕЯНИЯ, СЪДЪРЖАЩИ ДАННИ ЗА ИЗВЪРШЕНИ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ, сами можете да разберете за какво иде реч в следващите редове. Най-фрапантното  и скандалното в случилото се в управлението на град Банско е за времето от 01.01.2005 година до 31.12.2009 година.Времето на управлението на така нареченият от медиите КРЪСТНИК Александър Краваров. Днес, едно към едно и без никаква цензура, ще побликуваме резюмето на одитния доклад на неговото управление. Повярвайте ни - думите ни ще ви пронизват като куршуми, защото на лице е явно осакатяване на държавата и на една община, за сметка на нечии икономически интереси. Къс по къс ще вадим доклада и умишлено кръстихме журналистическото си разследване КРИМИНАЛЕН СЕРИАЛ. Днес ще станете свидетели на премиерата на ЕПИЗОД 1 и повярвайте ни тя е най-болезнена. Четете и плачете.

ЧАСТ ПЪРВА РЕЗЮМЕ:
     Настоящият одитен доклад е изготвен в резултат на осъществен одит на дейността по разпореждане с имоти - частна общинска собственост и управлението на дяловото участие на общината в търговските дружества в община Банско, за периода от 01.01.2005 година до 31.12.2009 година.
СЪГЛАСНО КОНСТИТУЦИЯТА НА Р.БЪЛГАРИЯ - и действащото законодателство, общината е основна административна териториална единица, в рамките на която се осъществява местното самоуправление като форма на децентрализация на централната власт и решаване на въпроси от местно значение. В качеството си на юридическо лице със свои органи, имущество и бюджет, общината влиза като страна в различни правоотношения, част от които са свързани с прехвърляне на правото на собственост върху недвижими имоти към други физически и юридически лица. Общината извършва стопанска дейност, като създава и /или участва в търговски дружества. Когато дяловото или акционерното участие е свързано с непарични вноски (апортиране на имоти), правото на общинската собственост се трансформира в право на дяловете или акции, ТЪЙ КАТО СЪГЛАСНО ЧЛ.2 АЛ.2 ОТ ЗАКОНА ЗА ОБЩОНСКАТА СОБСТВЕНОСТ (ЗОС) не са общинска собственост имотите и вещите на търговските дружества и юридическите лица с нестопанска цел, дори ако общината е била единствен собственик на прехвърленото в тях имущество.
 Посочените правоотношения се реализират чрез смесени фактически състави, Включващи като административно правни, така и частно правни елементи.
За преценка на законосъобразността на извършените разпоредителни сделки в община Банско, е проверено спазването на нормативните изисквания при осъществяването на продажби и замени на нежилищни имоти - частна общинска собственост (ЧОС), както и учредените ограничени вещни права върху тях през одиторния период.
Изпълнени са нормативните изисквания за вписване на имотите - ЧОС в главен регистър, който включва всички имоти с този статут, и публичен регистър за разпоредителните сделки с тях.
 Разпоредителните сделки основно са през периода 01.01.2005 година до 31.12.2009 година. Проверени са всички продажби на имоти - ЧОС и замени с имоти на физически и юридически лица, както и част от сделките за учредяване на ограничени вещни права.
Продажбите на имоти -ЧОС са извършени в съответствие с действащите нормативни изисквания по отношение вземането на решения от Обс и изпълнението им от кмета и общинската админисрация в регламентираните срокове. Определянето от общинския съвет на началните тръжни цени на продадените имоти е след представяне от лицензирани оценители на пазарни оценки на имотите. Проведените конкурси и търгове са в съответствие с изискванията на отвърдената от кмета на общината конкурсна и тръжна документация. Проведените търгове и конкурси са приключени с договори със стойности, които не превишават определените пазарни цени на имотите.
 В доклада е акцентирано върху обществена сделка за продажба на общински имоти по договор с дружество, която превишава половината от договорените средства през одитирания период. Договорът изисква незабавно разплащане на част от цената на продадените имоти и финансов ангажимент в определени срокове за поетапно и целево заплащане на изграждането на обекти в общинската инфраструктура, като не са договорени неустойки при неизпълнение. Предвидено е прехвърляне на собственоста на продадените имоти от момента на заплащане на договорената част от цената им,  а не в момента на изпълнение на всички поети ангажименти, т.е. финансиране на инфраструктурните обекти. С оглед извуршване на оценка по изпълнението на договора , е установено че през одитирания период и към 15.11.2010 са финансирани от дружеството само 32% от общата стойност на одобрените обекти.
Съществено място в доклада е отделено на извършените от общината през одитирания период замени на нежилищни имоти -ЧОС. С изключение на система от две сделки, те са осъществени при спазване на нормативно установения ред по отношение на вземане на решения на Обс, определяне на пазарни цени по експертни оценки от лицензираниоценители. Договорите са сключени въз основа заповед на кмета  на общината, като е предвидено и изпълнено възстановяване от страна на заменителя на разликата от стойността на заменените имоти при определена по-висока пазарна оценка на общинският имот.
Обект на подробен анализ и оценка са две сделки на общината за замени на имоти -ЧОС с търговско дружество реализирани през 2005 г. и 2006г., свързани с прехвърляне правото на собственост на един и същи имот (при първата сделка от общината на дружеството, а при втората - обратно на общината).
При проверените сделки по учредяване на ограничени вещни права върху имоти - ЧОС (учредяване право на строеж, надстрояване и пристрояване) е констатирано, че половината от сделките с този характер са от 2005 г. Не са проверени договори на общината с ЕЛЕКТРОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ за учредяване право на строеж свързано с изгражданете на трафопостове без проведени търгове или конкурси и на основание на Закона за енергетиката. Тези сделки не са приети като рискови.
Участието на Община Банско в капитала на търговски дружества е област, към която има засилен обществен интерес и включва действия, в които са концентрирани ключови рискове.
Към 31.12.2009 г. Община Банско има участие в капитала на 15 търговски дружества, като общата стойност на придобитите дялове и акции възлиза на 21 580 000 лв. Проверено е участието във всички търговски дружества, с изключение на МБАЛ-Благоевград, къдетообщинският дял е 1,93%.
В 6 от смесените дружества , общината участва чрез апортни вноски. Във връзка с учредяването на съответните дружества и/или с увеличаване на капитала, общината е апортирала общо 11 имота, с обща площ 193 985 кв.м., на обща стойност според пазарните им  оценки - 20 751 218 лв.
С апортирането на недвижими имоти в капитала същите са престанали да бъдат общинска собственост и са преминали в собственост на съответното търговско дружество. Апортирането на недвижимите имоти в капитала на по-голямата част от дружествата е извършено при действието на стари редакции на законовата, подзаконовата и вътрешната нормативна уредба.
Част от търговските дружества с общински участие са учредени с конкретна инвестиционна цел. В повечето случаи целта, за която са създадени смесените дружества с общинско участие не е реализирана. Апортирането на имоти в две от дружествата (БД СПОРТ БАНСКО АД и СПОРТ ДОБРИНИЩЕ ООД) е съпроводено с промяна на статута на имотите от публична в частна собственост.
Преобладаващата част от търговските дружества с общинско участие, общината има малцинствен дял в разпределението на капитала.
Не са внасяни дивиденти в бюджета на общината от нито едно от търговските дружества с общинско участие, без изключение, като по-голямата част от тях са отчитали загуби.
Лошите практики при управлението на общинското имущество в капитала на търговски дружества и при управлението на дяловите участия на общината в тези дружества, СЪДЪРЖА ДАННИ ЗА ПРЕСТЪПЛЕНИЕ.



Георги ИКОНОМОВ, кмет на Банско:


Работя в името на град Банско, не участвам в междуличностни войни


-Господин Икономов, знаете ли за съществуването на одитен доклад за извършен одит на дейността по разпореждане с имоти - частна общинска собственост и управлението на дяловото участие на общината в търговските дружества на община Банско?
-Да, знам.
-А запознали ли сте се с неговото съдържание?

 -Разбира се.
-Господин Икономов, в такъв случай е редно да ви попитам, защо този официален държавен документ не е видял бял свят? Той разкрива уникални, скандални, дори сензационни разкриия.

-Защото не считам, че кметът на Банско трябва да иззема функциите на други държавни институции. Аз каквото съм имал да свърша по въпроса , съм го направил. Сега е ред другите институции да си свършат работата. А до това че този доклад не е разгласен, не виждам логика защо ме питате. В крайна сметка вие сте медия и вие правите проверки и разследвания. Това е ваша работа. Аз работя в името на град Банско и не искам да участвам в правенето на сензации и скандали. Показал съм, че не участвам в междуличностни конфликти, така че няма какво да коментирам повече по темата. Благодаря.

Едно интервю по телефона на Веселин СТАМЕНОВ